SEO is een term die je tegenwoordig gigantisch vaak voorbij ziet komen in allerlei verschillende contexten. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, en dan op de organische manier. Dat is belangrijk, want 97 procent van alle potentiële klanten begint hun zoektocht naar een dienst of product via Google. Wanneer jij met je bedrijf of eenmanszaak dus een hogere positie in Google weet te bereiken betekent dit dat simpelweg meer potentiële klanten je zien. En dat kan dan weer zorgen voor een hogere omzet. En dat allemaal zonder advertentiekosten, omdat dit dus organisch is. Ideaal toch!
Wat valt er allemaal onder SEO?
SEO is een ontzettend breed vakgebied, dat tegenwoordig soms ook weer verder wordt opgesplitst. Zo heb je bijvoorbeeld linkbuilding, waarbij je links naar jouw website laat plaatsen op andere websites. Zo worden mensen doorgestuurd naar jouw website, maar weet Google ook dat jouw website interessante en relevante informatie te bieden heeft. Dit werkt wel met name wanneer je die links plaatst op kwalitatieve websites. Daarnaast heb je nog te maken met onpage en offpage SEO factoren, met blogs schrijven, met de juiste titels en afbeeldingen gebruiken en nog veel meer. SEO is een ontzettend breed vakgebied, waarbij het ook vaak is aan te raden om hier hulp bij te zoeken of om het uit te besteden.
Met welke kosten voor SEO moet ik rekening houden?
Stel dat je de SEO van jouw website inderdaad (deels) gaat uitbesteden, hoeveel gaat dat je dan kosten? Dat hangt er volledig vanaf wat je allemaal uitbesteed en wat je zelf blijft doen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen elke maand een rapportage met cijfers en tips te ontvangen. Je kan ook een bedrijf laten zorgen voor je linkbuilding. Als je alles uitbesteed kun je zelfs hele blogs laten schrijven door een gespecialiseerd bedrijf. De prijzen SEO hangen dus met name af van wat jij precies wil uitbesteden en wat je bereid bent zelf te blijven doen.
Bron: Adbull.nl